De geschiedenis van sneakers

De geschiedenis van studs begint vroeg en ze bestaan al langer dan je denkt. Tegenwoordig is de schoen hier, daar en overal. Je draagt ze naar het werk, sport en gaat hardlopen, naar school, ‘s avonds naar restaurants – vandaag is er geen evenement waar deze schoenen niet passen. Met de meest populaire wereldwijde iconen die samenwerken en paraderen in enkele van de ‘s Werelds meest herkenbare schoenenmerken, de schoen had eigenlijk een heel bescheiden begin.

Sneaker etymologie

De term ‘sneakers’ wordt al meer dan een eeuw gebruikt. In 1917 gebruikte Henry Nelson McKinney, zoals de Amerikaanse adverteerder de term gebruikte, omdat hun rubberen zolen de schoen stiller en heimelijker maakten, alsof ze sluipen.

Lees meer over waarom studs sneakers worden genoemd in onze snel te lezen blogpost.

Vroege geschiedenis van Studs

In het begin van de jaren 1870 stonden studs bekend als gymschoenen, die inspiratie en vergelijking putten uit de horizontale gymschoenenlijn op de scheepsromp. Ze werden voornamelijk gedragen door vakantiegangers en populaire sporters uit die tijd vanwege hun comfort. Het enige nadeel in die tijd was het gebrek aan onderscheid tussen linker- en rechtervoet! Hun evolutie werd echter gesteund dankzij Charles Goodyear, die in 1839 gevulkaniseerd rubber had uitgevonden, en dit materiaal werd later op schoenen toegepast. Het was in 1886 dat het allereerste studsbedrijf werd geboren. Tegen het begin van de 20e eeuw werden deze sportschoenen steeds populairder voor vrijetijds- en buitenactiviteiten. Sindsdien zijn ze op een constant pad van transformatie geweest.

Studs binnen de olympiek van 1936

De Olympische Spelen van 1936 in Berlijn waren een katalysator voor het populair maken van schoenen voor de rest van de wereld. Het Amerikaanse basketbalteam was tijdens het toernooi dol op Converse, terwijl de Amerikaanse hardloper Jesse Owen vier gouden medailles won met trackschoenen ontworpen door Adolf Dassler, die het wereldwijde sportmerk Adidas oprichtte. Voor Dassler bloeide het bedrijf dankzij de prestaties van atleten, en vóór de Tweede Wereldoorlog verkochten ze 200.000 paar per jaar.

Tegen de jaren veertig waren een aantal schoenmerken die nog steeds bestaan al jaren en decennia actief. Dit omvatte onder meer New Balance, Fila, Gola, Wilson, Mizuno en nog veel meer.

Het is een sneakerwereld

De jaren 80 en 90 waren een belangrijk tijdperk voor studs. Met veel merken die steeds populairder werden en de verkoop groeide, was de schoenenmarkt nu echt voor de massa. Nike, Adidas en Reebok werden bekende namen en meer beroemdheden begonnen sportschoenen te steunen. Ontwerpen, patronen, kleuren evolueerden met de huidige trends en legden de basis voor wat we tegenwoordig kennen als studs.

In de jaren tachtig zag de wereld een van de grootste partnerschappen tussen merken en sterren – Michael Jordan en Nike – wat resulteerde in de Nike Air Jordans. Tot op de dag van vandaag zijn ze een van de beroemdste studs en de Air Jordan-entiteit blijft kolossale verkopen binnenhalen. Het was ook in dit decennium dat we getuige waren van de verkoop van de eerste trainers van €100. Nike Air 1s, Nike Air Jordans en de Reebok Pumps hadden allemaal het prijskaartje van drie cijfers.

Het begin van de jaren negentig betekende dat de concurrentie nu hevig was. Niet langer concurreren schoenen met andere schoenen types, maar met andere schoenmerken. Marketing werd centraal gesteld met enorme budgetten, en aantekeningen van sportsterren en beroemdheden werden veel groter dan ooit tevoren. Ze werden op de markt gebracht als een fashion statement, niet alleen als sportschoenen.