Wat is een torsieas en waar moet op worden gelet bij het vervangen ervan? Allereerst is het verstandig om te weten waarom de as vervangen dient te worden, daar kunnen meerdere redenen voor zijn. Bijvoorbeeld door buiging van de roterende arm of de noodzaak om het asrubber te vervangen. Het wordt altijd sterk aanbevolen om een as te kiezen van hetzelfde merk als de fabrikant oorspronkelijk gebruikte om de werking van de rem te garanderen. De torsieas is eigenlijk het meest gebruikte astype door trailerfabrikanten, en betekent in feite dat het een as is met rubberen vering. De ophanging zit dan in het aslichaam. U kunt ook verschillende andere ophangmethoden gebruiken, zoals het ophangen van bladeren. U kunt de torsieas identificeren door het kokerprofiel van de as te verbinden met de arm van de remtrommel. Als de torsieas moet worden vervangen, is het belangrijkste de grootte van de pad. Dit is de belangrijkste functie wanneer je de as wilt vervangen, want het is de afstand tussen de bevestigingsgaten van de as. Naast de padgrootte zijn er nog andere termen die de grootte en eigenschappen van de as definiëren. Een van deze andere afmetingen is de spoorbreedte, de afstand tussen de middelpunten van de twee banden. De zogenaamde ET-waarde bepaalt ook de afstand in en uit de velg. De ET-waarde is eigenlijk niet groter dan de kromming van het wiel, en een afwijking van 5 mm wordt algemeen aanvaardbaar geacht. Voor de beste behandeling wordt echter aanbevolen om dezelfde ET-waarde te gebruiken. Een ander kenmerk van de as is de flensmaat, die net zo belangrijk is als de padmaat. De flensmaat is de afstand tussen de twee buitenzijden van de remtrommel, gemeten vanaf de remtrommel zelf, dus er zijn geen wielbouten en naafdoppen. Kortom, voor al uw losse torsie assen reparatie’s kunt u terecht bij Oude Egbrink. Bent u op zoek naar een nieuwe aanhangwagen? Kijk dan bij A1 aanhangwagens. |
https://www.egbrink.nl/losse-torsie-assen/ |