Belangrijkste fasen van vastgoedontwikkeling

Vastgoedontwikkeling is een complex proces met verschillende stadia. Tussen het eerste project en de oplevering van een woning kunnen onderweg een aantal uitdagingen ontstaan, te midden van een proces dat jaren kan duren.

Gelukkig zijn deze vastgoedprojecten ook zeer rendabele investeringsmogelijkheden, want het is een product waar altijd vraag naar is in de markt. Met dat in het achterhoofd presenteren we in dit artikel de belangrijkste fasen van vastgoed projectmanagement. Kijk eens aan!

 

Aankoop van land

De eerste fase van de vastgoedontwikkeling richt zich op het onderzoek naar de aan te kopen grond.Met behulp van een reeks gegevens en gestructureerde informatie analyseren de vastgoedontwikkelaars en andere betrokken professionals alle beschikbare gebieden op een bepaalde locatie.

 

Onder de geanalyseerde factoren zijn onder andere de grootte van het pand, de zichtbaarheid, de demografie, het verkeer van mensen, mogelijke beperkingen met betrekking tot de zonering, concurrenten.

 

Het analyseren van deze reeks factoren en toekomstscenario’s is een actie die helpt bij het vinden van de juiste eigenschap om aan de behoeften van potentiële klanten te voldoen en uw bedrijf uit te breiden.

 

Verkoop

Als het project klaar is, kan de onderneming van start gaan. Hiertoe worden verschillende strategieën, gedefinieerd door de marketing- en verkoopteams, gebruikt om de reserves van de eenheden te vergroten.

 

Dit is ook een kritieke fase in de vastgoedontwikkeling, aangezien het aantal verkopen rechtstreeks verband houdt met het succes van het project, en bovendien meer gemoedsrust biedt tijdens de bouwperiode.

 

Bouw

Tijdens deze fase van de vastgoedontwikkeling moet het team alle bouwwerkzaamheden op de voet volgen. Dit omvat wekelijkse vergaderingen op de werf en op de bouwplaats, de opvolging van de bestellingen, alsook de opvolging van de vooruitgang ten opzichte van de planning, het budget en andere bouwdocumenten.

 

De focus in deze fase moet liggen op de beheersing van de kosten, de tijd en ook de kwaliteit.

 

Levering

De laatste stap in het proces is de levering van de sleutels aan de klant en de ontwikkeling van een checklist. Een management team moet alle projectdocumenten, zoals o.a. garanties, facturen, contracten en certificaten, op een georganiseerde manier aanleveren.

Zo kan vastgoedontwikkeling bij een goede uitvoering uitgroeien tot een succesvol project, dat weer winst oplevert voor de ontwikkelaars en investeerders